pexels-pixabay-261579

Inspiratieblog

Hoe bouw je een goede relatie op?

  • juli 9 2024
  • René van Stein
Blog Details

Hoe je rapport [een goede relatie] opbouwt in verkoop en mensen verbindt

In een professionele omgeving is het leggen van persoonlijke connecties een must om duurzame relaties en nieuwe kansen op te bouwen. Soms gaat dit snel en vanzelf, andere keren kost het tijd om die band op te bouwen—als het überhaupt gebeurt.

Met oefening kan iedereen leren [jij ook 👍] hoe je een goede relatie opbouwt. De toon van je relatie bepaalt voor een groot deel je verkoopsucces. Als je dit vroeg in het proces kunt doen, wordt je communicatie gemakkelijker, wordt vertrouwen opgebouwd en vergroot je de kans op succes.

Wat is een goede relatie in verkoop?

Een goede band betekent een vriendelijk, sympathiek en contact gebaseerd op samenwerking. Binnen sales betekent dit het winnen van iemands vertrouwen door hun behoeften serieus te nemen en goed te communiceren. Het opbouwen van een goede band is cruciaal voor verkoopsucces. 

Waarom een goede relatie belangrijk is?

Succesvolle verkopers moeten leren omgaan met scepsis. Mensen twijfelen vaak aan elkaar. En al helemaal aan verkopers. Volgens een rapport van Pew Research Center denkt 71% van de Amerikanen dat het vertrouwen tussen mensen de afgelopen twintig jaar is afgenomen. Bijna de helft denkt dat dit komt door onbetrouwbaarheid.

Voor verkopers is het dus normaal om een bepaald niveau van scepsis te verwachten.

Maar er is ook goed nieuws. Datzelfde rapport laat zien dat bijna zes van de tien Amerikanen denken dat het belangrijk is om vertrouwen op te bouwen. Mensen willen elkaar vertrouwen en kopen graag van mensen die ze kennen, mogen en vertrouwen. Het draait om relaties opbouwen en onderhouden, niet alleen om een transactie sluiten.

Overigens is dit niet het enige onderzoek dat gedaan is. Anders denk je dat alleen het vertrouwen in Amerika achteruit is gegaan 😜. 

Basisprincipes voor het opbouwen van een goede relatie

Hoe bouw je een relatie op met kopers? De eerste stap is om er tijd en ruimte voor te maken. Mensen merken het wanneer je ongeïnteresseerd, verveeld of gehaast bent. Wees menselijk en gesprekvaardig. Begroet ze, maak oogcontact en breek het ijs.

Hier zijn zeven strategieën om een oprechte connectie te maken voor, tijdens en na je gesprekken en meetings:

  1. Wees authentiek:
    • Wees jezelf en doe je niet anders voor.

  2. Wees vriendelijk:
    • Glimlach, geef een stevige handdruk en maak oogcontact. Zo'n klef handje toont niet echt kracht, toch? 

  3. Oefen actief luisteren:
    • Toon interesse en reageer op wat de ander zegt.

  4. Vind gemeenschappelijke grond:
    • Zoek naar overeenkomsten of gedeelde ervaringen. Heel vaak willen klanten hetzelfde als jij; zij willen een oplossing, jij wil die leveren.

  5. Geef oprechte complimenten:
    • Geef alleen complimenten die je meent. Dit komt weer terug op authentiek en eerlijk zijn. 

  6. Kalibreer de band:
    • Pas je gesprek aan op basis van de reacties van de koper. Kalibreren? Een moeilijk woord voor flexibiliteit. 😆

  7. Lees de cultuur:
    • Pas je aan aan de bedrijfscultuur zonder jezelf te verliezen. Wees dus empathisch en plaats jezelf in hun schoenen. 

Het opbouwen van een goede band is geen trucje, maar een vaardigheid die je ontwikkelt door consistent te oefenen en je aanpak aan te passen.

Werk eraan, verfijn het, en je zult merken dat je duurzame verkooprelaties opbouwt.

Wil je een keer brainstormen over het opbouwen van rapport [je spreekt dit uit als 'rappoor'], boek dan gewoon een afspraak via https://bit.ly/VSSTC.

Voor nu wens ik je een mooie dag.

 

Leave your thought here

Your email address will not be published. Required fields are marked *