Waarom Storytelling?

Ons brein heeft een sterk aandeel in de werking van storytelling. 

Een verhaal is makkelijker te onthouden. 

En klanten houden van ‘makkelijker’. 

pexels-suzy-hazelwood-1995842

De kracht van storytelling

Mensen houden van verhalen. Verhalen zijn magisch, ze kunnen andere werelden, emoties en ideeën creëren en het alledaagse ongelooflijk laten lijken. Ze kunnen ons empathie bijbrengen en ons meenemen op geweldige reizen. 

 

Verhalen kunnen ons laten lachen of huilen. Maar ook boeien en eindigen met een happy end. Van jongs af aan leren we hoe we van een verhaal kunnen genieten. 

 

Maar storytelling wordt steeds vaker binnen sales ingezet. Een verhaal is makkelijker te onthouden. En klanten houden van makkelijker. Dus hoe zet je storytelling dan in?Ons 

63% wordt onthouden

In hun boek ‘Make It Stick’ brachten Chip en Dan Heath een indrukwekkende statistiek aan het licht. ‘Na een presentatie herinnert 63% van de mensen zich verhalen. 


Wanneer je een verhaal vertelt bereik je andere niveaus. Persoonlijk en emotioneel. Verhalen geven je luisteraar inzicht in wat jou drijft. Het ‘waarom’ in plaats van uw ‘wat’. 


De kunst is om een verhaal te vertellen dat niet alleen aansluit bij je luisteraar en die connectie maakt, maar ook helpt om jouw product of dienst te onderscheiden van de rest van je concurrentie. 

Mijn 5 storytelling tips

1. Maak je verhaal duidelijk en makkelijk te begrijpen. Geef het een begin, midden en einde. Leid je publiek door je verhaal.

 

2. Wat is het doel van je verhaal? Wat wil je bereiken? Dit helpt je om het juiste type verhaal voor je publiek te construeren. 

 

3. Geef je verhaal een held, iemand in wie je klant zichzelf kan zien. Bij nader inzien, maak je klant de held.

 

4. Zorg ervoor dat je prospect je verhaal volgt. Je kunt dit doen door retorische vragen te stellen om te controleren of ze met je meeleven. Controleer dit elke 60 seconden, minimaal.

 

5. Geef je held de grote overwinning. Laat zien hoe hij|zij de kloof overbrugt tussen vreselijke pijn en triomfantelijke overwinning. Dit zal het des te beter maken wanneer jouw prospect het verband legt tussen het verhaal en hun eigen hachelijke situatie.

Nieuwsgierig naar Storytelling?

Vul hieronder je gegevens in en ik neem direct contact met je op.

small_c_popup.png

Wat? Alweer abonneren op een nieuwsbrief?

Nee hoor, alleen maar relevante Sales tips & Sales blogs, 1x per maand in je inbox.

Stel hier je vraag
1
Hulp nodig?
Dank voor je bezoek.

𝗪𝗮𝗮𝗿 𝗸𝗮𝗻 𝗶𝗸 𝗷𝗲 𝗺𝗲𝗲 𝗵𝗲𝗹𝗽𝗲𝗻?

Kijk gerust even rond. Misschien vind je inspiratie bij onze blogs?

Van Stein Consultancy